Kilka faktów, które rozjaśnią kwestię ładowania pojazdów elektrycznych

Kilka faktów, które rozjaśnią kwestię ładowania pojazdów elektrycznych
11.11.2021 12:18
1. Dlaczego ładowarka o dużej mocy (np. 250kW) ładuje mój samochód z mocą 100kW?
To dosyć proste - chociaż łatwo się pogubić w tak wielu wskaźnikach i liczbach, na które warto zwrócić uwagę przy kupnie samochodu elektrycznego. Każdy elektryk, oprócz takich liczb jak rozmiar baterii, zasięg, czy moc wyjściowa ma jeszcze jeden bardzo ważny wskaźnik, którym jest prędkość ładowania. W skrócie jest to prędkość z jaką samochód może naładować akumulator. Ponieważ akumulatory posiadają delikatny skład chemiczny i mogą łatwo ulec przeciążeniu, wprowadzane są limity, co do prędkości ładowania. Jeszcze niedawno 50kW było limitem dla samochodów innych niż Tesla - dzisiaj 100 kW staje się normą, a niektóre modele mogą ładować jeszcze szybciej, z mocą nawet do 250kW.
Jeśli Twój samochód może ładować się z maksymalną prędkością 100 kW, to ładowanie na ultraszybkiej ładowarce 150kW nie sprawi, że wyjedziecie w trasę szybciej, ponieważ auto zwyczajnie nie ma takich możliwości aby przyjąć tak dużą moc.
2. Dlaczego producenci podają czasy ładowania do 80%?
To tak, jakby powiedzieć komuś w jakim czasie przejedzie pociągiem nie całość, a 80% drogi... Głupie, wiemy, ale są konkretne powody dlaczego tak się dzieje i postaramy się to wyjaśnić w jak najmniej technicznym bełkocie :)
Kiedy baterie osiągają punkt prawie pełnego naładowania, w ogniwach gromadzi się ciepło. Aby utrzymać niską temperaturę samochód znacznie zmniejsza ilość pobieranej energii, więc ostatnie kW są ładowane przy bardzo niskiej prędkości. Ponieważ większość samochodów ładuje się w tym samym tempie do 80% stało się to nieoficjalnym „standardem branżowym” do pomiaru czasu potrzebnego do szybkiego ładowania.
3. Dlaczego Twoja bateria może nie mieć takiej pojemności, jaką myślisz, że ma?
Otóż trzeba zacząć od tego, że każdy pojazd elektryczny posiada zabezpieczający system zarządzania stanem naładowania baterii. Wiąże się z tym fakt, że elektryki nienawidzą bycia całkowcie pustym i całkowicie naładowanym.
Oba te stany powodują uszkodzenia wewnętrznej chemii pojazdu i zmniejszają tym samym zasięg jazdy. Wspomniane zabezpieczenia zapobiegają więc przejęciu kontroli przez silnik, gdy bateria jest prawie pusta i zapobiegają przeładowaniu, gdy jest prawie pełna. W związku z tym, jeśli widzisz na wyświetlaczu, że pojazd jest w 100% naładowany albo całkowicie rozładowany, to w rzeczywistości tak nie jest. Pojemność baterii, która jest w rzeczywistości wykorzystywana określana jest jako “użytkowa” lub “netto”, natomiast całkowita pojemność, to wartość “brutto”, która zwykle jest o kilka kWh wyższa od wartości użytkowej. Różnica między tymi wartościami jest tak zwanym buforem, który zabezpiecza baterię przed wartościami krytycznymi. To dlatego większość aut nawet wyświetlając rozładowanie do 0% wciąż jest w stanie przejechać jeszcze kilkanaście kilometrów.
4. Dlaczego nigdy nie udało Ci się trafić w „oficjalny” zasięg swojego samochodu. I nigdy się nie uda ;-)
Każdy producent przed wypuszczeniem nowego modelu na rynek ma obowiązek poddać pojazd testom zużycia i zasięgu. Samochody są poddawane serii testów wykonywanych przez niezależne firmy. Po testach każdy samochód w Europie otrzymuje WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure). Problem polega na tym, że testy wykonywane są w stałych i kontrolowanych warunkach laboratoryjnych, zatem zasięg podany przez producenta będzie prawie niemożliwy do osiągnięcia w prawdziwym świecie, biorąc pod uwagę zmienne warunki atmosferyczne, wiatr, zmianę temperatur i różnicę podłoża.
5. Dlaczego pełne ładowanie nie jest dobrym sposobem na wykorzystanie czasu...
Ta sprawa w zasadzie mocno wiąże się z punktem 2. Tak jak wspominaliśmy wyżej, systemy zabezpieczające zapobiegają znacznemu przegrzaniu się co sprawia, że ładowanie baterii powyżej 80% czy 90% znacznie zwalnia. Lepiej zatem wyruszyć w podróż wcześniej, niż tracić równowartość tego czasu w ładowarce. Kierowcy czekający za Tobą na pewno będą wdzięczni :)
Ciąg dalszy FAQ na temat ładowania aut elektrycznych znajdziecie TUTAJ.
Macie jakieś swoje sprawdzone doświadczenia dotyczące ładowania elektryków? Podzielcie się w komentarzu poniżej!
Autor: Ala

Warto przeczytać

Rok po premierze Tesla Cybertrucka – nowości i akcesoria.

Rok po premierze Tesla Cybertrucka – nowości i akcesoria.

W ciągu ostatniego roku od premierowego wystąpienia Cybertrucka, Tesla nieustannie rozwija swoją ofertę, dostarczając klientom nowe i fascynujące akcesoria. Po wielu spekulacjach i oczekiwaniach, firma w końcu ujawniła ceny, zasięg, oraz specyfikacje techniczne pojazdu, co tylko podkręciło entuzjazm wśród czekających od czterech lat klientów. Jednym z najnowszych hitów w sklepie Tesla dla posiadaczy Cybertrucka jest Cybertruck BaseCamp. Zobacz więcej >>
EG Group nabywa Superchargery od Tesli, tworząc europejską sieć stacji ładowania.

EG Group nabywa Superchargery od Tesli, tworząc europejską sieć stacji ładowania.

W ostatnich doniesieniach z rynku energetycznego i motoryzacyjnego pojawiła się informacja o przełomowym wydarzeniu. Brytyjski operator stacji paliw, EG Group, ogłosił zakup Superchargerów od Tesli, z zamiarem stworzenia nowoczesnej i rozbudowanej sieci stacji ładowania samochodów elektrycznych w Europie. Zobacz więcej >>
Związki Zawodowe vs Tesla: Walka o Prawa Pracowników w Szwecji

Związki Zawodowe vs Tesla: Walka o Prawa Pracowników w Szwecji

W ostatnich dniach Szwedzkie Zrzeszenie Związków Zawodowych (LO), a w szczególności największy związek zawodowy w kraju, IF Metall, wszczęło kampanię przeciwko Tesli, apelując o uznawanie szwedzkich umów zbiorowych w zakładach tego amerykańskiego producenta samochodów elektrycznych. Ogłoszenie opublikowane na łamach Aftonbladet, największego tabloidu w kraju, wywołało kontrowersje, sugerując, że walka o prawa pracowników w Tesli staje się jednym z gorących tematów w Szwecji. Zobacz więcej >>
Nowa Opłata Od Emisji CO2 Dla Ciężkiego Transportu w Niemczech.

Nowa Opłata Od Emisji CO2 Dla Ciężkiego Transportu w Niemczech.

1 grudnia 2023 roku w Niemczech zaczęła obowiązywać nowa opłata od emisji dwutlenku węgla dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 7,5 tony. To środowiskowe rozwiązanie ma na celu zmotywowanie branży transportowej do ograniczenia emisji i wspierania bardziej ekologicznych rozwiązań. Zobacz więcej >>
Jakie masz baterie w Tesli? Rozkodowujemy VIN!

Jakie masz baterie w Tesli? Rozkodowujemy VIN!

Tesla charakteryzuje się dużą różnorodnością w temacie baterii. Kupując Model 3 możesz wejść w posiadanie auta z bateriami LFP (litowo-fosforanowo-żelazowe) albo NCM/NCA (litowo-niklowo-kobaltowo-manganowe / litowo-niklowo-kobaltowo-aluminiowe). Zobacz więcej >>
TeslaCam inteligentniejszy niż myślimy?

TeslaCam inteligentniejszy niż myślimy?

Oto film, który stał się viralem w ostatnich dniach na całym świecie. Rzadko zdarza się, że kamera uchwyca tak spektakularny wypadek na autostradzie. Zobacz więcej >>
BMW prawdopodobnie wstrzyma produkcję modelu i3

BMW prawdopodobnie wstrzyma produkcję modelu i3

BMW i3 niedługo przejdzie do historii. Przerwa w produkcji nastąpi pod koniec czerwca, poinformowała rzeczniczka firmy. i3 był jednym z najważniejszych pojazdów BMW, zwłaszcza że został wypuszczony na samym początku elektryfikacji pojazdów. Zobacz więcej >>
Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Nie trzeba mieć dyplomu z ekonomii, aby zdać sobie sprawę, że branża pojazdów elektrycznych i branża paliw kopalnych nie są najlepszymi kumplami, chociaż firmy naftowe do tej pory nie wydawały się zbytnio przejmować pojazdami elektrycznymi. Być może dlatego, że uważały, że pojazdy elektryczne na baterie nigdy się nie przyjmą, a może dlatego, że wierzyły, że ignorowanie pojazdów elektrycznych jest najlepszą strategią, firmy naftowe powstrzymywały się od wielu komentarzy na temat pojazdów elektrycznych. Zobacz więcej >>
Copyright 2021 - 2023 - motoevo.pl - All Rights Reserved | Web Design: Agencja Reklamy A-GIT

Zmiany zostały zapisane